Monday, February 23, 2009

(+_+)sangka-sangka(+_+)

assalamualaikum sumer...
selamat pagi malaysia, dan seantero dunia...
semoga hari ini lebih baik dr semalam dan hari esok lebih baik dr hari ini...

taat xder nak cakap ape2..juz nak share satu  mende yang dianggap remeh, tpii ianya sgt besar..
dan keaadaan ini kadangkal berlaku tanpa kita sedari,
 the story is about SANGKA-SANGKA...
sangka2 ni..kadangkala boleh d pandang dalm 2 sudut sama ada +ve dan -ve..
depend pada indvdu tu la..
but, we must think positive...dan bila kita selu berfikiran positif impilikasi nya pada kita juga adalahh positif begitu juga sebalik nya...

ok ,  bca statement d bawah ni...

manusia hari ini suka bersangka-sangka
ada sangkaan baik....ada sangkaan buruk...

orang beribadah disangka riak
orang yang relaks d sangka malas
orang yang memakai bju baru d sangka menunjuk
orang yang pakai bju buruk d katakan zuhud(hina)
orang yang mkan byk d sangka pelahap
orang yang mkn sikit d sangka diet
orang yang baik d sangka buruk
orang yang senyum d sangka mengejek
orang yang masam d sangka merajuk
orang ang  bermuzakarah d sangka mengumpat
orang yang diam di sangka menyendiri
orang yang menawan d sangka pakai susuk
orang yang nampak ceria d sangka membela

mana tahu orang yang diam itu kerana berzikir kepada ALLAH
mana tahu orang yang senyum tu kerana bersedekah
mana tahu orang yang masam itu mengenangkan dosa
mana tahu orang yang menawan itu kerana hati bersih hati dan mindanya
mana tahu orang yang ceria itu kerana cergas cerdasnya

JAUHI sikap suka berSANGKA-SANGKA kerana bakal memusnahkan ukhwah
seperti  musnahnya kayu di makn api
satu benda yang kita LIhat, macam2 kesimpulan yang boleh kita buat
semuanya bergantung bagaimana kita melihatnya......

itulahh sikit sebnyakk mengenai sikap segelintir masyarakat pada hari ni..

ok..nanti ai update lagi yek..nak titoo la....Zzzazzaz

4 comments:

tewe said...

kalau camtu saya tak mau la sangka awak berdiet... ekekeke

lily_lavender said...

haahah...
ai memg dok diett pon....

nurul izza said...

maafkan aku qah sbb selama ini sangka ko pelahap. bak kata amir, i'm sorry.

lily_lavender said...

naaa... tahu pun... x baik tauu salah sangka....muahahahah